Severný Wales a Snowdonia

Ak by som mala Wales charakterizovať tromi slovami, boli by to: príroda, ovce, a welština. Príroda síce prináša nehostinné prostredie, je tu veterno a pôda je kamenistá, ale kvetom sa tu v miernom a vlhkom prostredí darí. Nekonečné pobrežie je aj napriek studenej vode lákavé, a okrem naozajstných kopcov tu uvidíte siahodlhé zelené lúky posiate kravičkami a ovečkami. Oviec je vo Walese trojnásobok ako obyvateľov. Sú všade, na každom políčku, dokonca aj keď ráno vstanete tak vám z inej záhradky praje ovečka dobré ráno. Welština je nám ako keltský jazyk naozaj vzdialená. Na prvý pohľad vyzerá náhodné zoskupenie písmen do slov, ale bolo by zaujímavé ovládať aspoň základné frázy. Ak sa nudíte, Duolingo má kurz welštiny.

Mať auto vám dáva privilégium vidieť veci, ktoré by ste inak nenavštívili. Nám sa pošťastil kamarát s autom a tak sme zažili 2 dni plné zážitkov a videli miesta, ktoré nám vždy niečím výnimočným vyrazili dych. A hoci sú tu dedinky roztrúsené a ľudia viac izolovanejší, prekvapilo ma akí sú milí, otvorení, a zvedaví.

Národný park Snowdonia

Keď sme prichádzali do mesta Llanberis, konečne som mala pocit, že sme v horách. Najvyšší vrch vo Walese má len 1 085 m.n.m., ale vďaka skalnatému povrchu a chladnému vánku máte pocit, že ste o tisícku vyššie. V meste sú pre návštevníkov dostupné 2 železnice. Parná železnica okolo jazera Padarn je asi viac atraktívna pre deti. Jazda na nej trvá 1:10 hod. a cena je okolo 10£. My sme ale mali v pláne najvyšší vrch Snowdon. Spiatočný lístok na vláčik stojí 30£ a cesta trvá 2:30 hod. s polhodinovou pauzou hore.

Snowdon peak view
sheep chilling on the grass
trail to Snowdon peak

Ak by ste ale prišli skoro ráno, odporúčam vyšľapať si na Snowdon peši. Vedie tam otvorený pozvoľne stúpajúci chodník. Údajne to hore trvá 3:30 hod a dole 3 hodiny, ale tí v lepšej kondícii budú rýchlejší. Z vrcholu je panoramický výhľad, uvidíte Írske more, okolité kopce, populárny Crib Goch, desiatky jazier a horských ok, a ak je dobrá viditeľnosť aj Írsko. Ak by ste chceli fotku so značkou vrcholku, pripravte sa na státie v rade.

Nad jazerom Padarn sa nachádzajú lomy, ktoré majú zaujímavé mená ako Mordor, The Lost World, Serengeti, Dali’s Hole, Tasmania, Australia, Wellington.

Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch

Llanfairpwll

Mesto s najdlhším názvom v Európe, a druhým najdlhším na svete má 58 písmen a toto pomenovanie dostalo v 1860-tych rokoch práve preto, aby pritiahlo pozornosť. Myslím, že uspeli. Jeho význam v slovenčine je „Kostol svätej Márie v doline bielych liesok blízko prudkého víru a kostola svätého Tysilia z červenej jaskyne”. Samozrejme kompletný názov sa používa minimálne, viac v obehu sú jeho skratky ako Llanfairpwllgwyngyll, Llanfairpwll, či Llanfair PG. Návštevníci tu prichádzajú hlavne kvôli názvu, a preto je vlaková stanica, kde je na budove napísaný celý názov najnavštevovanejším miestom. Ľudia prídu, zaparkujú, urobia si fotku, a odídu.

My sme chceli aspoň prispieť tým, že sme si sadli do pubu oproti stanici a dali si pivo. Do pubu sa okrem nás nanominoval aj miestny futbalový tím, ktorý práve vyhral ligu. Jeden z hráčov mi ponúkol, že si s nim môžem urobiť fotku, čo ma pobavilo, a slušne som odmietla, lebo pre mňa to bol len cudzí spotený človek. Keď raz bude Llanfairpwll tím slávny, asi to budem ľutovať.

Ako sa správne vyslovuje názov mesta.
A ako to vyzerá v praxi.

Trefor

Na prenocovanie sme si vybrali airbnb v prímorskom mestečku Trefor. Zvyknutí z Anglicka sme boli prekvapení, že tu nie je žiaden pub. Na našu otázku nám miestni odpovedali len „Ste vo Walese”. Našťastie tam mali aspoň malú samoobsluhu, kde núdza o pivo nebola.

dead crab in trefor
Na piesočnatej pláži sme videli niekoľko vyplavených krabích mŕtvoliek, v zálive zaparkované loďky, rybárov, a telefón v prípade námornej núdze.
Trefor granite quarry
V diaľke na úpätí svahov vidno lom, ktorý je jedno z dvoch miest na svete odkiaľ sa ťaží granit na curlingové kamene. Pôsobí ale opustene.
boat at sunset trefor
trefor harbour

Caernarfon

Prímorské mesto, ktoré je významné aj z pohľadu kráľovskej rodiny. Na hrade z 13. storočia bol 1.7.1969 Princ Charles oficiálne korunovaný za Princa z Walesu. Môžete tu chodiť po hradbách, ktoré sú ako bludisko, ideálne na schovávačku, či naháňačku. Nachádza sa tu aj múzeum, kováčska dielňa a na nádvorí si môžu návštevníci vyskúšať lukostreľbu. Vstupné je 10£, a najkrajší výhľad aj s prístavom pod hradom budete mať zo západnej veže.

Centrum mestečka je ohradené ako pevnosť, a sú v ňom reštaurácie, puby, a maličké nastajlované obchodíky.

Porthmadog

Hovorí sa mu aj brána do Snowdonie. Inak bol v minulosti významným obchodným uzlom, je domovom železnice Festiniog, a v prístave sa konštruovali aj jachty. V súčasnosti dobrý záchytný bod ak chcete objavovať okolie. Najznámejším miestom je The Cob, čo je míľu dlhá hrádza pretínajúca ústie rieky.

Porthmadog houses
Porthmadog yachts
Porthmadog harbour

Portmeirion

Keď sme prišli do Portmeirion, neverila som, že sa nachádzam na britských ostrovoch. Prešla som bránu a zrazu som bola v Taliansku. Zakladateľom tejto dediny, či lepšie povedané živého skanzenu je Sir Clough Williams-Ellis. Predstavu vybudovať takúto dedinu mal skôr ako pre ňu našiel miesto.

Postavená bola v dvoch fázach. V prvej v rokoch 1926―1939 boli postavené hlavné domy a budovy. V rokoch 1954―1976 boli tieto domy doplnené o detaily. Väčšinu domov si navrhol sám Clough, a jeho prvým cieľom bolo prerobiť starý dom na pobreží na Grand Hotel.

Sir Clough Williams-Ellis
Portmeirion_GIF
Z nábrežia bol výhľad na pieskové nánosy, ktoré sú počas prílivu zaliate vodou.

Cez les premáva aj cestný vláčik, ale my sme sa doň už nezmestili. Vstupné je 12£, ale po 15:15 je to iba 10£. No pozor, posledný vláčik ide o 16:30, a všetky kaviarne a reštaurácie zatvárajú o 17:30.

Atmosféru urobil aj komorný orchester so skladbou z Jamesa Bonda.