10 miest, ktoré v Kodani nevynechať

Na prvý pohľad nenápadné, a priam obyčajné hlavné mesto. Keď som sa ale začala viac a viac zamotávať, objavila som krásne a zaujímavé zákutia. No až s odstupom času som pochopila, aká je Kodaň parádna. Prinášam súhrn miest, ktoré sa mi páčili najviac, ktoré sú v kategórii „musíš vidieť“, ale aj také, ktoré sa mi páčili menej, lebo koľko ľudí, toľko chutí.

#1 Tri jazerá

Síce sú do tejto podoby vytvorené ľudským zásahom, ale predstavujú raj pre športovcov. Lemuje ich oddychová zóna, po ktorej sa aj napriek tuhej zime premávali cyklisti, bežci, či randiace páriky. Po zotmení je odtiaľ krásny pohľad na opačný breh a na odrážajúce sa večerné osvetlenie na hladine.

three lakes copenhagen

#2 Tivoli

Keď sa povie zábavný park v Európe, predstavím si parížsky Disneyland, viedenský Práter a samozrejme kodaňský Tivoli. Po morskej víle druhá najznámejšia atrakcia. Na jeho návštevu by som potrebovala ďalší deň, preto som ho nenavštívila a nebudem ho hodnotiť z hľadiska zábavy, ale mala som možnosť doňho nakuknúť cez plot, a poviem vám, že to tam vyzeralo ako v rozprávkovej krajine. Úplne ma to dojalo a mala som strašnú chuť tam vbehnúť. A rovnako ako cez deň, tak aj pri večernom osvetlení to tam vyzeralo kúzelne. Dosť som tým deckám závidela.

Tivoli entrance
Tivoli entrance turnstiles
Tivoli entrance at night
christiansborg palace

#3 Christiansborg

Palác a sídlo dánskej vlády, kancelárie predsedu vlády, dánskeho Najvyššieho súdu a časť budovy je používaná aj zo strany monarchie. Nachádza sa na jednom z kodaňských ostrovčekov a je to ozajstná pýcha mesta. V tom čase ako som tam bola ja, tam bol len jeden párik turistov a vodič konského povozu, ktorý tam chodil s koníkmi po záhrade dookola. V strede budovy sa nachádza podchod, kde sa viete zohriať a pripojiť dokonca na wi-fi (mobilné dáta ešte neboli bežnou výbavou). Ja som dnu nebola, ale robia sa tam aj prehliadky.

#4 Freetown Christiania

Autonómna časť Kodane, ktorá je známa svojou toleranciou ku cannabis. Bola založená v roku 1971 skupinou hippies, ktorá si vytvorila aj svoje vlastné pravidlá nezávislé od dánskej vlády. Určite je to jedno z najzaujímavejších a netradičných miest v Kodani.

christiania board of rules
christiania directions
no pissing sign
freetown christiania

#5 Nyhavn

Asi najznámejšou časťou v Kodani je Nyhavn (alebo Nový prístav). Okrem toho, že je turistickým epicentrom, je v ňom aj prístav odkiaľ vyrážajú lode na prehliadky po meste. Taktiež tam nájdete množstvo reštaurácií a aj nejaké tie obchodíky so suvenírmi. Toto je aj miesto, kde vznikajú všetky tie krásne fotografie z Kodane. To je Nyhavn.

nyhavn canals

#6 Amalienborg a Frederikov kostol

Zimným sídlom dánskej kráľovskej rodiny je Amalienborg pozostávajúci zo štyroch identických zámkov usporiadaných do štvorca a z Frederik’s Kirke. Tieto monumentálne stavby určite neprehliadnete ak pôjdete navštíviť Malú morskú vílu. Odtiaľ sa odporúčam držať pri pobreží, hoci tam môže byť veterno, má to väčšie čaro.

little mermaid copenhagen

#7 Den Lille Havfrue alebo Smutný príbeh malej morskej víly

Prečo smutný? Lebo to, čo vidíme na fotkách v tomto prípade nie je ani zďaleka podobné realite. Rozkošná morská víla sediaca na skale, široko ďaleko nič, iba krásne more a v pozadí ďaleké pobrežie. Nič také. Namiesto toho uvidíte zhluk ľudí zakrývajúci sochu, ktorí sú nervózni z toho, kto sa prvý dostane k morskej víle, aby si s ňou urobil fotku. A ak sa vám podarí, bude okolo nej aj kopec nanoseného blata z mora. Takže pre mňa sklamanie, a ľútosť nad príbehom tejto inak milej sochy.

#8 Kastellet

Od Amalienborgu je len na skok ku Kastellet (kde sa nachádza aj Mala morská víla), čo je nádherná hviezdicovitá pevnosť a jedno z miest, ktoré mi najviac učarovali. Krásna prechádzka po ramenách pentagramu, a ak budete mať šťastie uvidíte aj vztýčenie vlajky vojakmi a s tým spojenú ceremóniu.

kastellet church
kastellet christmas tree
kastellet wind mill

#9 Veža Rundetaarn

…a ako som ju našla úplne náhodou a vďaka nej strávila hodinu v teple (hoci je v strede mesta, darilo sa mi ju obchádzať). Vstupné bolo vtedy nižšie (25 DKK, dnes 40 DKK) ale uvidíte hneď niekoľko zaujímavostí. Ak ste milovníkom výhľadov, toto je to správne miesto, ktoré vám umožní panoramatický výhľad na mesto. Plus na jej úplnom vrchu sa nachádza observatórium, kde sa vám aj ľudia povenujú a porozprávajú vám o hviezdach. Zvláštnosťou je, a dobrá správa pre mnohých, že sa v nej nenachádzajú schody ale len akási špirálovitá rampa. Ani si neuvedomíte, že stúpate hore. Niekde uprostred sa nachádza miestnosť, kde v tom čase bola výstava obrazov, a tiež je tam obchodík so zaujímavými a nevšednými suvenírmi.

#10 Rosenborg Castle

Nádherný zámok ukrývajúci múzeum obklopený záhradami. Na moju smolu som sa do areálu nedostala. Nebola som v správny čas na správnom mieste. Ak nie ste fanúšikom múzeí, odporúčam nevynechať z itineráru aspoň prechádzku po kráľovských záhradách.

Dvakrát meraj a raz rež

…alebo ako som si kúpila tri lístky na metro, platné hneď po zakúpení. Neviem či to mám nazvať lenivosťou, pohodlnosťou, alebo logickou úvahou, ale chcela som si uľahčiť život tým, že som si zrátala počet ciest, kedy pôjdem mestskou hromadnou dopravou a na základe toho som si kúpila 3 lístky v automatoch na letisku. Keď som si vybrala z automatu vytlačené lístky došlo mi, že lístky sú platné už od momentu zakúpenia. Ak sa pýtate, či na to automat neupozorňoval, tak určite áno, avšak môj unavený mozog túto informáciu zjavne ignoroval. Keby lístok stál 50 centov, asi by som nad tým len mávla rukou, ale 24 DKK (3,30€) vynásobené 2 nesprávnymi lístkami už je nejaká suma. Našťastie tam stála pracovníčka kodaňskej MHD a pomáhala ľuďom pri kúpe lístkov. Vysvetlila som jej môj problém a ona ma odkázala k inej tete za okienkom, a voilá, problém bol vyriešený a peniažky naspäť v mojej peňaženke. Asi sú na tieto situácie zvyknutí, pretože teta za okienkom sa nad mojou hlúpou chybou ani len nepozastavila. Neviem, či to tak funguje aj teraz, ale dávajte si na takéto veci pozor.

Dáni sú exhibicionisti

Prečo? Väčšina bytov má totiž nadrozmerné okná, alebo presklené steny. Na tom nie je nič zlé, počasie je tam skôr pochmúrne, tak prečo si nevpustiť do bytu trošku svetla. Avšak my sme zvyknutí po zotmení zatiahnuť závesy. To tam nepoznajú, a preto uvidíte nie len nádherné byty ako vystrihnuté z časopisu, ale aj to, čo domáci robia po večeroch. Väčšinou varia, jedia, pozerajú telku, či čítajú knihu.

Vyľudnené mesto a absencia vianočnej výzdoby

Dve veci ma v Kodani veľmi prekvapili. Prvou bola vianočná výzdoba, ktorá zjavne mizne hneď po vianočnom trojdní. Ja som tam prišla 28.12. a až na pár budov som ani nemala pocit, že je vianočný čas. Ďalším prekvapením boli ľudoprázdne ulice mesta. Výnimkou bola len ulica Strøget, prirodzene plná obchodov. Ak nechcete nakupovať a nemáte radi davy, radšej sa jej okľukou vyhnite.

Soňa

Späť na začiatok
error: Content is protected !!