Sprievodca Veľkonočným ostrovom

Nápad ísť na Veľkonočný ostrov som dostala keď som bola v Mendoze v Argentíne. Niežeby som sa vtedy nudila, ale začali mi v hlave vŕtať ostrovčeky okolo Južnej Ameriky. Chcela som využiť to, že som na opačnej pologuli a navštíviť niečo kompaktné, kde sa budem vedieť pohybovať peši a na bicykli, a niečo čo ma finančne nezruinuje.

Navštíviť Falklandy (Islas Malvinas) ma veľmi lákalo, ale pohorelo to na všetkých mojich kritériách, plus bola by tam zima. Galapágy boli príliš veľké na to, aby som ich stihla prebádať za pár dní bez auta. Tak som si pozrela letenky na Veľkonočný ostrov a bum. Vidina splneného sna, polovica z bežnej ceny a rozloha 25×12 km rozhodli. A mala som šťastie, lebo to bolo posledné miesto, ktoré som stihla navštíviť predtým ako vypukla covid-panika aj v Južnej Amerike.

Milujem toto video, ktoré ma vždy vie preniesť naspäť.

Praktické Info

Mena:
CLP čílske peso
Bankomaty:
ideálne mať Mastercard či Visa. V centre Hanga Roa bol jeden bankomat pri detskom ihrisku
Cash:
asi každý vám poradí vziať si so sebou cash, keby náhodou ten jediný bankomat nefungoval
Zmenárne:
zmeňte si radšej peniaze na pevnine, kurz nemusí byť výhodný
Očkovanie:
nie je povinné
Voda:
voda z vodovodného kohútika v hosteli bola pitná
Sezóna:
celý rok
Počasie:
počas dňa je premenlivé, ale klíma je stabilná počas celého roka s letnými teplotami
Ceny:
pripravte si slušné vreckové, všetko tu dovážajú prevažne letecky, produkty v supermarketoch sú aj niekoľkonásobné drahšie ako na pevnine
Víza:
maximálna dĺžka pobytu je 30 dní
Bezpečnosť:
bezpečná oblasť

conaf entrance tickets

Conaf a vstupenka

Conaf alebo aj Corporación Nacional Forestal je chílska súkromná nezisková organizácia, cez ktorú Chile prispieva k rozvoju a trvalo udržateľnému hospodáreniu s lesnými zdrojmi v krajine. V skratke, organizácia, ktorej logo je v každom národnom parku a lese po celom Chile, vrátane archeologickej oblasti na Veľkonočnom ostrove. Ak chcete vidieť moai, krátery, jaskyne, a ďalšie miesta, musíte si kúpiť 80$ lístok, ktorý platí 10 dní. S týmto lístkom môžete ísť kdekoľvek na ostrove a koľkokrát chcete. Výnimkou je iba Orongo a Rano Raraku, kde môžete ísť iba raz. Lístok si kúpite buď priamo na letisku, alebo v centre mesta.

Moai

Symbolom ostrova sú sochy moai, ktoré boli vytesávané do skál v lome Rano Raraku. Odtiaľ ich rozmiestňovali po ostrove. Moai majú rôznu výšku, niektoré sú s nafarbenými očami, niektoré majú aj klobúk. Tie sú najvyššie a môžu merať aj cez 8 metrov. Ich váha sa dá vyčísliť v desiatkách ton. Ahu Tongariki je najväčšou svätyňou, má až 15 moai. Ani jedna socha moai sa nezachovala stojaca, všetky boli popadané a museli byť zreštaurované.

Transport

Letisko: Aeropuerto Internacional Mataveri de Isla de Pascua
Z Chile: pravidelné lety zo Santiaga, aj 2x za deň
Z Peru: sporadicky let z Limy
Z Tahiti: cca raz do týždňa
Výletné lode: existujú plavby, ktoré majú Veľkonočný ostrov v programe

low landing on easter island

Peši: Ostrov nie je veľký, ak vládzete chodiť, na mnohé miesta sa dostanete peši.
Bicykel: Na opačný koniec ostrova sa viete dostať na bicykli a prezrieť si pamiatky po ceste.
Stopovanie: Miestni sú milí ľudia, radi vás zvezú. Niekedy sa aj sami ponúknu.
Prenájom auta: Rýchly spôsob prepravy, ale autom sa nedostanete všade.
Taxi: Je tu aj táto možnosť, ja som ju nevyužila.

biking on easter island

Easter Island map showing Terevaka, Poike, Rano Kau, Motu Nui, Orongo, and Mataveri; major ahus are marked with moaiInfraštruktúra Rapa Nui je veľmi jednoduchá, ciest je len niekoľko. Prejsť všetky mi trvalo 5 dní. Šiesty deň som sa už len motala v Hanga Roa a dúfala, že moje lietadlo na druhý deň odletí na pevninu.
Zdroj: www.wikipedia.org by Eric Gaba

Príklad toho, ako som si rozvrhla dni

one-man-walking

Deň 1

Ráno som priletela a zvolila najbližšiu oblasť. Išla som ku Ana Kai Tangata a odtiaľ sa napojila na chodník ku Rano Kau a Orongo.

Deň 2

Z Hanga Roa som vyrazila na trasu vedúcu severne, pozdĺž útesov a jaskýň. Z Ahu Akivi som vyšla na Maunga Terevaka, a odtiaľ naspäť do mesta. Večer som išla k Tahai, ktoré je populárne miesto na sledovanie západu slnka. Bolo to 34 km, ale stále zvládnuteľné.

bicycle sign

Deň 3

Slnenie sa na Anakena Beach. Bicyklom spiatočne iba 35 km, len keby ten zadok tak nebolel.

Deň 4

V ten deň som oľutovala, že som si prenajala bicykel 2 dni po sebe. Môj zadok bolel pri každom pohybe, ale zaprela som sa a najazdila 50 km pozdĺž južného pobrežia. Išla som cez Vinaipu, až ku Tongariki, a navštívila som aj Rano Raraku. Na tejto trase je toho dosť, stála som každú chvíľu, ale naspäť sa mi išlo parádne.

hitchhiking sign

Deň 5

Na hosteli som sa dohodla s jednou rodinou, že ma vezmú ráno na východ slnka ku Tongariki za štvrtinu ceny taxíka a ja potom pôjdem už sama na Anakena beach a navštívim miesta po ceste.

Z Tongariki som teda išla peši popod Poike, kde ma zobral miestny ujo až ku Papa Vaka. Odtiaľ ma hneď zobral vodič tour na ďalšie miesto. Potom som zas chvíľu kráčala peši kým ma nezobrala rodinka čo išla na Ovahe chytať ryby, kde som mala namierené. A keď som odchádzala z Ovahe zviezli ma aj druhýkrát, na Anakenu, lebo im tam nebrali ryby. Tak sa mi podarilo doraziť na pláž o niekoľko hodín skôr ako som plánovala. A naspäť? Dvihla som palec a bolo.

one-man-walking

Deň 6

Tento deň som využila na mininákupy, prechádzku po meste, išla som znovu k Ana Kai Tangata, a na večeru.

previous arrow
next arrow
Slider

Ubytovanie

Ubytovanie tu nájdete od možnosti bývať v stane na niekoho pozemku až po hotel. Ja som bola v hosteli a veľmi spokojná s ubytovaním. Hostel ponúkal aj prenájom bicyklov za 10,000 pesos na 24 hodín (cca 12€).

6 nocí, 3-lôžková izba113€

Reštaurácie

Na Veľkonočnom ostrove si priplatíte za všetko, je to exkluzívna lokalita. Ja som tu bola v reštaurácii iba dva razy a aj to na rovnakom mieste, preto si nedovolím hodnotiť ich. Dala som si rybu, a to aj odporúčam. Veď sme obklopení oceánom. Inak som si varila na hosteli.

fish and chips with beer
Moje fish&chips s pivom stáli 12,000 pesos (cca 15€).
fish and sweet potato crisps
Swordfish a čipsy zo sladkých zemiakov stáli nejak podobne. Nápoj pisco sour som dostala ako pozornosť podniku.

Z denníka:

„…potom som išla na nákup, vysolila 23,000 pesos skoro za nič, ale tak čo už, som na ostrove v Polynézii uprostred ničoho, a jedlo tu vozia lietadlom.”

„Dnes som si urobila ďalší 23£ nákup a nekúpila dokopy nič. Ale za to som si kúpila najdrahšie banány a karfiol aké som v živote mala (4£+5£).”

Organizované tour

Väčšina ľudí, ktorí prídu na ostrov ostanú iba 2-3 dni. Preto si zaplatia tour alebo súkromného sprievodcu, aby stihli čo najviac za kratší čas. Samozrejme, vďaka tomu sa aj dozvedia mnoho o histórii ostrova, o kultúre, a vypočujú si aj o životoch miestnych. Takéto tour ale nie sú najlacnejšie, podobne ako nič na ostrove. Ja som zvolila cestu objavovania osamote, nielen kvôli nízkemu rozpočtu, ale keby ma ešte aj na tomto rozprávko pokojnom a tichom mieste bez ľudí niekto hnal, tak ho dorazím.

Východ a západ slnka

Východ slnka na Ahu Tongariki a západ slnka pri Tahai sú jediné miesta, kedy sa naozaj stretnete s väčším množstvom ľudí. Inak som naozaj mala pocit, že nás je tu päť. Tieto miesta sa spopularizovali u turistov, ale miestni si radšej užijú západ slnka z krátera Rano Kau.

Pláže a vodné športy

Dve najkrajšie pláže, Anakena a Ovahe, som už spomenula v predošlom článku. Okrem toho ich je niekoľko maličkých aj v meste Hanga Roa. Nie tak krásne, ale ideálne ak chcete niečo bližšie ubytovania.

Ostrov je populárny aj vďaka širokej škále vodných športov. Tie naj sú určite surfovanie, potápanie, a kajakovanie. Na plážach a v prístavoch si môžete zapožičať všetko potrebné.

Divoké kone

Sú naozaj divoké, a pasú sa hocikde. Na kopci, pri moai, pri ceste, a na ceste. Každý ich tu rešpektuje, a nikto im neubližuje. Na ruch okolo sú zvyknuté. Nemajú žiadne reťaze ani vytetované značky. A sú nádherné. Okrem nich sú tu častými spásačmi trávy aj ich kolegyne kravičky.

Ľudia

Na Veľkonočnom ostrove stretnete mnoho ľudí z Chile, či na prázdninách, alebo pracujúcich. Najviac som si ale vážila stretnutia s pravými Rapanuičanmi. Dokonca som sa v aute viezla s rodinkou, ktorí medzi sebou hovorili jazykom rapanui. Bolo to krásne počuť nám tak vzdialený jazyk.
Aj keď sa ku mne dostali klebety o tom, že miestni turistov až tak nemajú radi, nikto mi to nedal najavo. Práve naopak. Ľudia sa mi len tak zdravili na ulici, či ponúkli odvoz keď ma videli kráčať popri ceste. A všetci boli milí a zvedaví, čo som zač, odkiaľ, a či sa mi tu páči.

Ako sa na ostrove správať?

Určite nie ako burani. Je striktne zakázané brať si akékoľvek kamene, dotýkať sa moai, či šľapať na posvätné miesta. Nechoďte mimo chodníkov. Neopovážte sa vyhodiť čo i len jeden papierik na zem. Chovajte sa s maximálnym rešpektom k pamiatkam, zvieratkám, ale aj k ľuďom. Je to ich domov, nie váš.